Vertrouwenspersoon

Vertrouwenspersoon

Op de werkvloer kunnen we allemaal te maken krijgen met ongewenst gedrag, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie. Het is belangrijk dat je, als je hiermee te maken krijgt, terecht kunt bij iemand die je vertrouwt en die je kan ondersteunen: de vertrouwenspersoon.

 

Aanstellen vertrouwenspersoon

Bedrijven kunnen ervoor kiezen om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Dit kan op twee manieren:

  • Extern: via een arbodienstverlener of brancheorganisatie.
  • Intern: een eigen medewerker wordt opgeleid of speciaal aangesteld als vertrouwenspersoon (vooral in grote bedrijven).

Het combineren van de rol van vertrouwenspersoon met andere functies, zoals personeelszaken of maatschappelijk werk, is meestal geen goed idee. Dit kan leiden tot conflicten tussen de vertrouwensfunctie en de dagelijkse werkzaamheden.

Beleid tegen psychosociale belasting

Volgens de Arbowet moeten bedrijven zorgen voor bescherming tegen psychosociale arbeidsbelasting. Dit betekent dat er beleid moet zijn om ongewenst gedrag te voorkomen en medewerkers te beschermen. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon maakt vaak onderdeel uit van dit beleid.

De vertrouwenspersoon is er voor collega’s die te maken krijgen met ongewenst gedrag, zoals:

  • Agressie en geweld
  • Seksuele intimidatie
  • Pesten
  • Discriminatie

De taken van een vertrouwenspersoon bestaan onder andere uit:

  • De vertrouwenspersoon biedt verschillende vormen van ondersteuning:

    • Eerste opvang voor medewerkers die last hebben van ongewenst gedrag en behoefte hebben aan hulp of advies.
    • Informatieve gesprekken om te bekijken of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is.
    • Informatie geven over andere mogelijkheden, zoals klachtenprocedures.
    • Begeleiding bij klachtenprocedures, bijvoorbeeld naar een klachtencommissie of het management.
    • Doorverwijzen naar andere hulpinstanties, zoals een mediator, als dat gewenst is.
    • Voorlichting geven over de aanpak en het voorkomen van ongewenst gedrag.
    • Advies aan leidinggevenden en management over preventie.
    • Registratie van meldingen van ongewenst gedrag.

    De vertrouwenspersoon gaat vertrouwelijk om met alle informatie en heeft geheimhoudingsplicht.

CONTACT VERTROUWENSPERSOON

Heeft u vragen of wenst u contact? Vul dan het formulier in, wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Contact Vertrouwenspersoon
Toestemming werknemer
Wanneer je via dit formulier aangeeft contact te willen met een vertrouwenspersoon, is Lamers Zorg & Arbeid genoodzaakt om jouw werkgever hiervan op de hoogte te stellen. Dit is nodig om te kunnen controleren waar jouw werkgever is aangesloten voor ondersteuning door een vertrouwenspersoon, en om, indien nodig, de juiste verbinding te leggen. Lamers Zorg & Arbeid zal jouw werkgever informeren dat er een medewerker is die gebruik wil maken van een vertrouwenspersoon. Hierbij worden geen namen of persoonlijke gegevens gedeeld. De melding blijft anoniem richting de werkgever. Wij zullen aan jou terugkoppelen: waar de organisatie is aangesloten voor een vertrouwenspersoon, of er een interne vertrouwenspersoon is aangesteld. Indien jouw werkgever geen vertrouwenspersoon beschikbaar heeft, zal Lamers Zorg & Arbeid de werkgever attenderen op onze samenwerkingspartner PuntUit als mogelijke vertrouwenspersoon. Bovenstaand geef je toestemming voor deze communicatie.
Privacy voorwaarden *